Hoe wij data inzetten bij analyse van onze social media campagnes

Als data consultancy bureau zijn wij al overtuigd van de waarde die data kan hebben op het bedrijfsleven. In onze gesprekken met ondernemers en klanten zien we vaak toch nog een voorzichtige houding ten opzichte van datagedreven werken. Geregeld wordt de vraag gesteld: “Hoe werken jullie zelf eigenlijk data gedreven?”. Dit leek ons een leuk onderwerp om eens langer bij stil te staan. Vandaar dat wij jullie in deze blog meenemen voor een kijkje achter de schermen en laten zien hoe wij een dashboard hebben ontwikkeld om onze online marketing strategie aan te sturen.

Waarom werken wij met data?

De reden voor ons om met data te werken is simpel: om inzichten te creëren. Wij posten regelmatig op LinkedIn en schrijven blogs die op onze website komen. Bij het maken van deze content komen vele keuzes kijken: waar schrijven we over, voor wie, hoe lang moet het zijn, wanneer posten we het en meer. Door met data te werken kunnen wij aan de hand van meetbare KPI’s evalueren welke keuzes leiden tot betere content. Zo leren wij de voorkeuren van onze bezoekers beter te begrijpen en zijn we minder afhankelijk van intuïtie bij het maken van beslissingen.

Een intern dashboard voor bijhouden online presence

Om deze feedbackloop te creëren hebben wij een marketing dashboard gebouwd dat inzicht geeft in het succes van onze social media campagnes. Dit dashboard geeft bijvoorbeeld antwoord op vragen de volgende vragen:

  • Hoe komen mensen op onze website terecht en hoelang blijven ze?
  • Welke content en SEO strategie helpt ons hoog in Google’s zoekresultaten te komen?
  • Welke onderwerpen leveren het meeste engagement op en is dit hetzelfde tussen content op LinkedIn en onze website?

Hoe hebben wij ons dashboard ontwikkeld?

De ontwikkeling van ons dashboard bestond uit de volgende drie stappen:

Stap 1: Identificeren van relevante databronnen

Voor ons dashboard gebruiken we drie databronnen. Google Analytics voor data over bezoekers op onze website en hun gedrag. LinkedIn voor data over onze posts op dat platform. De Google Search Console voor data over de vindbaarheid van onze website en welke zoekopdrachten bezoekers naar onze site brengen.

Stap 2: Data centraal verzamelen in een data warehouse

De volgende taak was alles centraal op één plek opslaan in een data warehouse. Wij hebben  Meltano gebruikt om alle data uit de sources te halen en op te slaan in ons data warehouse. Data Build Tool was gebruikt om de data om te vormen naar een bruikbaar formaat voor data analytics. Deze koppelingen zijn ook te automatiseren zodat gegevens in het dashboard altijd up-to-date zijn.

Stap 3: Data visualiseren in een dashboard

Na het centraliseren van de data in een data warehouse is de laatste stap het maken van een dashboard. Hiervoor gebruikten wij Metabase, een business intelligence tool vergelijkbaar met Power BI en Tableau. Wij kozen voor Metabase omdat het ons meer flexibiliteit biedt.

Welke inzichten krijgen we uit ons dashboard?

Tot slot laten we drie grafieken uit ons dashboard zien die helpen bij het aansturen van onze online marketing strategie.

Gemiddelde engagement rate op onze blogs

De engagement rate geeft een indicatie hoe geïnteresseerd bezoekers van onze website zijn in bepaalde blog content. Deze score is voornamelijk gebaseerd op hoe lang een bezoeker op de pagina blijft en ligt altijd ergens tussen 0 en 1. Zo krijgen wij inzicht welke content het meest aanslaat bij ons publiek.

Web 1920 – 1.jpg


Herkomst van website bezoekers

Deze grafiek geeft ons inzicht hoe mensen op onze website terecht komen. Dit is belangrijk om te weten omdat je zo kunt zien of bepaalde online marketing activiteiten zich ook daadwerkelijk uitbetalen in meer bezoekers. In ons geval zien we dat de meeste bezoekers via LinkedIn bij ons op de site komen. Dat ligt in de lijn der verwachting aangezien we daar relatief actief zijn.

where-do-users-come-from.jpg


Positie in Google zoekmachine

In deze derde grafiek kunnen wij onze positie in Google’s zoekresultaten bij houden voor bepaalde zoektermen. Zo zijn wij voor zoektermen die lijken op ‘quantile’ hoger in de resultaten terug te vinden. Het doel is natuurlijk om over tijd steeds hoger in de zoekresultaten voor te komen voor meer termen die aansluiten op de diensten die wij aanbieden.

google-position.jpg


Geïnspireerd? Neem contact op!

Ben je nieuwsgierig hoe doeltreffend de online presence van jouw bedrijf is? Neem contact op via de website of stuur ons een mailtje op info@quantile.nl voor een vrijblijvende sparringsessie over dashboarding mogelijkheden voor jouw organisatie.