Wanneer is GenAI niet interessant voor je bedrijf?

February 19, 2025

Ja, ja, we weten het nu wel: GenAI is hot and happening. Iedereen is ermee bezig, van ChatGPT tot volledig op maat gemaakte GenAI-applicaties. Sterker nog, je hoort bijna nergens anders meer over. Het lijkt alsof je er simpelweg niet omheen kunt.

Maar laten we eens een stap terug doen. Wanneer is GenAI eigenlijk niet interessant voor je bedrijf? Dit was een interessante discussie die we recent binnen Quantile voerden. Onze conclusies delen we graag met je.

Je hebt je doelen en knelpunten niet scherp

Het draait niet om het simpelweg inzetten van (Gen)AI, maar om wat je ermee wilt bereiken. Wij werken graag samen met bedrijven die hun (strategische) doelen of knelpunten duidelijk hebben. Waarom? Dan weten we allebei dat we de juiste richting op werken. Heb je dit als organisatie nog niet scherp? Dan is het misschien (nog) te vroeg om data en AI toe te passen.

Begin eerst bij de basis: wat zijn je grootste uitdagingen, knelpunten en (strategische) doelen? Als we dat duidelijk hebben, kunnen we in oplossingen gaan denken in plaats van andersom. (Gen)AI moet een middel zijn, geen doel op zich.

Voorbeelden van heldere doelen en AI-oplossingen:

  • Doel: We willen onze klantenservice efficiënter maken zonder in te leveren op kwaliteit.
    Oplossing: Een slimme chatbot die veelvoorkomende klantvragen automatisch beantwoordt en complexe cases doorstuurt naar medewerkers, zodat zij efficiënter kunnen werken.
  • Doel: Wij willen meer klantloyaliteit en herhaalaankopen stimuleren.
    Oplossing: Een gepersonaliseerd aanbevelingssysteem dat op basis van klantgedrag en voorkeuren suggesties doet voor relevante producten of diensten.
  • Doel: Met het managementteam willen we in één oogopslag weten hoe we ervoor staan.
    Oplossing: Een eenvoudig dashboard met alle KPI's. Misschien heeft niemand zin om naar het dashboard te kijken en werkt een wekelijkse (automatische) e-mail met alle resultaten zelfs beter.

Moraal van het verhaal; het gaat om de impact. Niet de oplossing.

Doel: We willen onze klantenservice efficiënter maken zonder in te leveren op kwaliteit.

Oplossing: Een slimme chatbot die veel voorkomende klantvragen automatisch beantwoordt en complexe cases met soortgelijke use cases doorstuurt naar medewerkers zodat ze tijd wordt bespaard bij het beantwoorden.

Doel: Wij willen meer klantloyaliteit en herhaalaankopen stimuleren.

Oplossing: Een gepersonaliseerd aanbevelingssysteem dat op basis van klantgedrag en voorkeuren suggesties doet voor relevante producten of diensten.

Doel: Met het MT willen wij in één overzicht weten hoe we er voor staan.

Oplossing: Een (simpel) dashboard met alle KPI's of mail waar één keer per week alle resultaten worden gemaild.

Dataveiligheid is geen bijzaak

Wist je dat een datalek gemiddeld 4,6 miljoen euro kost? Dit blijkt uit onderzoek van onze vrienden bij IBM. Een gigantisch bedrag, geld dat je waarschijnlijk liever investeert in groei en innovatie. Of leuke dingen ervan gaat doen. Er is geen goed of fout antwoord. Dataveiligheid is dus geen randvoorwaarde, maar een essentieel onderdeel van elke AI-strategie.

Onderwerpen waarover je eens zou moeten nadenken:

  • Hoe gaan we om met gevoelige informatie?
  • Wie heeft toegang tot onze gevoelige data en hoe wordt dat gecontroleerd?
  • Welke maatregelen hebben we genomen om risico’s op een datalek te minimaliseren?
  • In hoeverre zijn onze medewerkers bewust van de risico’s rondom AI en data?
  • Hoe voldoen we aan wet- en regelgeving zoals de AVG/GDPR bij het inzetten van AI?

Ons advies? Laat je goed informeren door je data-/AI-partner of interne experts om datalekken en compliance-risico’s te voorkomen.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De hype rondom GenAI is terecht, maar dat betekent niet dat het voor elke organisatie op elk moment de juiste keuze is. Zonder heldere doelen en een sterke datastrategie loop je het risico tijd en geld te verspillen. (Gen)AI kan enorme waarde toevoegen, maar alleen als het daadwerkelijk een meerwaarde levert.

Benieuwd wat (Gen)AI kan betekenen voor jouw organisatie? We denken graag met je mee. Neem gerust contact op via info@quantile.nl of het contactformulier!