In veel organisaties wordt klant- of gedragsdata verzameld en opgeslagen in verschillende systemen. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van gedragsdata op de website met cookies, het bijhouden van klantcommunicatie in een Customer Relationship Management (CRM) systeem en talloze andere systemen. Het slim inzetten van deze data in de praktijk is vaak lastig doordat het verspreidt is in vele silo’s. Dit probleem wordt opgelost door Customer Data Platforms (CDPs). Een CDP maakt het makkelijk om data van klanten uit verschillende systemen centraal te ontsluiten. Zo krijg je één plek waar je naartoe kunt voor een gedetailleerd beeld van elke klant. De kracht van een CDP ligt vervolgens bij het instellen van automatische acties op basis van de data. Zo kun je een klant herinneren aan de nog niet bestelde producten in een volle winkelwagen, exclusieve kortingscodes delen met trouwe klanten en nog veel meer. Dit alles om een betere en meer persoonlijke customer journey te bieden aan jouw klanten om zo de klantervaring te verbeteren met meer conversies voor jou als resultaat.
In de laatste jaren zijn er diverse Customer Data Platforms ontwikkeld, enkele populaire opties zijn:
Een CDP systeem maakt het eenvoudig om klantdata centraal te ontsluiten. Met alle data op een centrale plek is het een stuk makkelijker om analyses uit te voeren en zo meer inzicht in je klanten te krijgen.
CDP systemen maken het mogelijk om op een geautomatiseerde wijze in real-time te handelen op het gedrag van klanten. Dit wordt veelal voor marketing gebruikt door bijvoorbeeld bepaalde klanten op de website aanmoedigen tot kopen met een exclusieve kortingscodes.
Door data te verzamelen in losse systemen ontstaan er data silo’s. Dit brengt risico’s met zich mee wanneer data wordt aangepast of veranderd. Klantgegevens in één databron komen niet meer overeen met de gegevens in aan andere databron. Het resultaat; er is niet één waarheid. Door de data te centraliseren zorgen CDP systemen voor betrouwbare data zonder dubbele of inconsistente gegevens.
CDPs laten hun kracht zien wanneer een organisatie werkt met een groot klantenbestand. Indien het klantenbestand van jouw bedrijf relatief klein is (minder dan 5000), is een CDP systeem wellicht een te grote stap.
Voordat je als bedrijf een CDP omarmt is het belangrijk dat er een duidelijk strategisch plan ligt hoe je dit systeem wilt gaan inzetten. Ben je nog onzeker over jouw klantdoelgroepen en hoe je deze wilt benaderen? Dan is het wellicht slim om nog even te wachten met de aanschaf van een CDP en meer tijd te besteden aan de strategie.
Je behoort tot de enkele organisaties die relatief volwassen zijn wat betreft datagedreven werken en eigen software applicaties ontwikkelt heeft die hetzelfde kunnen bereiken als een CDP systeem.
Ben jij ook nieuwsgierig hoe een Customer Data Platform voor jouw bedrijf zou werken? Neem contact op of stuur ons een mailtje op info@quantile.nl voor een vrijblijvende sparringsessie over de mogelijkheden binnen jouw organisatie.