August 19, 2024

Hoe zet je de eerste stap naar data gedreven werken?

Je hoort het overal, termen als data science, kunstmatige intelligentie en big data. Maar hoe zet je nu de eerste stap als organisatie? McKinsey voorspelde in 2011 al dat Big Data [1] de wereld zou veranderen gelukkig is het voor jou niet te laat om de eerste stap nu te maken. In deze blog vertellen wij hoe je de eerste stap kan zetten naar data gedreven werken.

Vele keuzes binnen organisaties worden gemaakt op onderbuikgevoel. Daar kan data in helpen! Door middel van data kun je data gedreven keuzes maken. Dit is mogelijk voor bedrijven van elke type en formaat.

Je kunt data vinden binnen uw eigen organisatie (interne data) of daarbuiten (externe data). Interne data kun je bijvoorbeeld vinden in uw ERP/CRM systeem, Google Analytics, verkoopcijfers, voorraadsysteem, etc. Soms is uw eigen data niet voldoende om uw bedrijfsprocessen te ondersteunen, hier komt externe data te pas. Externe databronnen zijn bijvoorbeeld data van het CBS, weerdata van het KNMI of demografische gegevens van uw klanten doelgroep.

Data centraliseren

Het combineren van zowel uw interne data als externe data kan vele mogelijkheden bieden. Wij spraken recentelijk met een Data Scientist van een vastgoedontwikkelaar. Deze partij beheert zelf veel transactiedata, en heeft dit aangevuld met gedetailleerde consumentendata. Door deze databronnen te koppelen is het mogelijk om optimale verkoopprijzen te bepalen voor verschillende doelgroepen.

Andere voorbeelden van data gedreven keuzes zijn:

Sales analyse

Op basis van verkoopcijfers en inkoopkosten een voorspelling te maken wat de beste hoeveelheid is om in te kopen. Door het optimale punt te vinden verlaag je bijvoorbeeld voorraadkosten.

Advertenties

Adverteer je via bijvoorbeeld Google of Facebook? Dan bieden deze platformen je een groot scala aan inzichten. Door deze inzichten grondig te analyseren kun je grip krijgen op welke campagnes succesvoller zijn dan andere. Zo kunt u uw marketingbudget beter toespitsen op de succesvolle campagnes.

Hoe zet je nu de eerste stap?

Ons advies is om te beginnen met het opstellen van een data strategie. Dit begint met het in kaart brengen van de huidige situatie in het bedrijf door de volgende vragen aan jezelf te stellen.

Welke data verzamelen we? Denk aan systemen waar je bijvoorbeeld verkoopcijfers of logistieke processen in bijhoudt.

Hoe en waar wordt deze data al ingezet? Zijn werknemers in staat om problemen snel te identificeren en duidelijk te communiceren met teamleiders?

Ontbreekt er data waar behoefte naar is? Worden er belangrijke keuzes gemaakt op onderbuikgevoel terwijl data hierin ondersteunend zou kunnen zijn?

De antwoorden op deze vragen zullen al gauw een beeld schetsen waar jij het beste op kunt focussen in jouw data strategie.

Ben jij klaar om de stap te maken naar een datagedreven organisatie? Wij helpen je graag met in kaart te brengen waar je staat en wat mogelijkheden zijn.

[1] www.mckinsey.com